
Lejligheder og rækkehuse med fælles beholdere er i gang med at sortere genanvendeligt affald.
På fælles affaldsøer for lejligheder og rækkehuse kan du sortere affaldet i fem forskellige affaldstyper: plast, metal, papir, pap, glas.
Det ikke-genanvendelige husholdningsaffald kaldes restaffald. Læs om forskellige affaldstyper og hvor du gør af dem.
SMS-service - få besked om tømmedage
Du kan tilmelde dig sms-service, så får du besked dagen før tømningen af dine affaldsbeholdere. Tilmeld dig - klik her (link åbner i nyt vindue)
Her får du svar på en masse spørgsmål om affaldsordningen
Til beboere
Her kan du finde ud af, hvordan du skal sorterer dit affald:
- Digital sorteringsguide - indtast det affald du står med - og bliv guidet
- Download sorteringsvejledningen her
- Du kan også hente et fysisk eksemplar af sorteringsvejledningen på Rådhuset, Bjarkesvej 2 i Allerød
Du skal sortere i seks forskellige affaldstyper: glas, plast, papir,
pap, metal og restaffald.
Du kan læse mere om de forskellige affaldstyper i sorteringsvejledningen. Læs hele sorteringsvejledningen med eksemplerne igennem - så er det nemmere at få overblik
Hent sorteringsvejledningen her - lige til at printe og hænge op - eller indtast din type affald via linket her. Digital sorteringsguide.
Har du spørgsmål til, hvilke genstande der må komme beholderen, så skriv en mail til renovation@alleroed.dk
Sortering og bortskaffelse af andre typer affald
Bor du i etagebolig skal du kontakte din vicevært eller affaldsansvarlig, hvis du har ting til storskrald.
Læs mere om bl.a. direkte genbrug, storskrald og genbrugspladsen her.
Restaffald er det affald, der er tilbage, når du har sorteret det genanvendelige affald fra.
I Allerød Kommune sorterer vi i 6 forskellige affaldstyper i hjemmet, herunder restaffald (plast metal. papir, pap, glas) + restaffaldIndsamling af restaffald.
En husstand skal være tilmeldt minimum 110 l. til restaffald.
Papirsække til indsamling af restaffald
Indsamling af restaffald vil fortsætter i papirsække, og sækkestativerne bliver derfor stående, indtil vi begynder at indføre sortering af madaffald.
Skal jeg sortere i madaffald?
Der er endnu ikke taget politisk beslutning om sortering af madaffald.
Sortering af madaffald forventes at blive indført i Allerød Kommune senest i 2023. Det betyder, at dit nuværende sækkestativ formegentlig erstattes med en 2-kammer beholder til mad/restaffald. Beholderen er samme størrelse som de øvrige beholdere.
Hvor ofte bliver sække og beholdere til restaffald tømt?
Sække og beholdere til restaffalD/dagrenovation bliver fortsat tømt én gang om ugen som i dag.
Der er endnu ikke taget politisk beslutning om sortering af madaffald.
Sortering af madaffald forventes at blive indført i Allerød Kommune senest i 2023. Det betyder, at dit nuværende sækkestativ formegentlig erstattes med en 2-kammer beholder til mad/restaffald. Beholderen vil være samme størrelse som de øvrige beholdere.
Det genanvendelige affald som plast, glas og metal skal være skrabet tomt for indhold.
Du kan eventuelt skylle plast eller metalaffaldet i koldt vand. Undgå at bruge varmt vand og sæbe til rengøringen, så går miljøgevinsten tabt. Et tip kan være at bruge opvaskevand eller vandet du har brugt til f.eks. at koge kartofler i.
Miljøstyrelsen har lavet en kort film om renheden af affaldet. Klik her og få tips i videoen fra Miljøstyrelsen
Hvis du har egen beholder til restaffald, skal adgangsvejen til din beholder og standpladsen (der hvor beholderen står) være ryddet for sne og saltet eller gruset.
Derfor skal du være opmærksom på følgende:
- Skraldemanden skal uhindret kunne hente dit affald
- få hurtigst ryddet sne, saltet eller gruset efter, at der er faldet sne eller isslag
- lågen og låget på stativ/beholder skal også være fri for sne
Hvis der opstå problemer i forhold til afhentning af affald, selv om du har ryddet sne ved din ejendom, så kontakt din vicevært eller affaldsansvarlig.
Læs mere om reglerne for vintervedligehold
Et nyt EU-direktiv pålægger kommunerne at indføre mere affaldssortering.
Derfor har Allerød Kommune en målsætning om, at vi skal genanvende 50 % af vores affald, så færre ressourcer går til spilde – og i stedet kan blive til nye produkter til gavn for miljøet.
For at nå dette mål, skal vi alle - både borgere og kommunen selv, sortere og sende mere affald til genanvendelse.
Til affaldsansvarlige
I alle områder med fælles affaldsløsning er der en affaldsansvarlig.
Tømningsfrekvens
- Dagrenovation/restaffald - ugentligt
- Plast, papir, glas og pap - hver 2. uge
- Metal - hver 4. uge
Få en SMS påminelse eller tjek næste dato for tømning via en igitale selvbetjeningsløsning: allerod.renoweb.dk/Legacy/selvbetjening/mit_affald.aspx
Hvis du er affaldsansvarlig, har du til opgave at sikre, at containerstørrelserne matcher behovene i beboelsesområdet.
Du kan benytte selvbetjeningsløsningen - indtast standpladsens adresse:
Læs om de forskellige containerstørrelser til sortering af pap, plast, glas, metal og papir i informationsfolderen: Nye beholdere til genanvendeligt affald
De forskellige typer affald hentes af forskellige biler og skraldemænd. Som affaldsansvarlig skal du sikre, at affaldsindsamlerne har adgang til aflåste affaldsskure eller affaldsrum.
Du kan kontakte City Container for f.eks. at få monteret nøgleboks på skuret, så alle relevante kan få adgang.
Kontakt City Container på telefonnummer 70 77 76 70.
Skraldemanden skal sikkert og uhindret kunne hente affald på standpladsen. Derfor har arbejdstilsynet lavet en vejledning for indretning og brug af dagrenovationssystemer.
Adgangsvejen skal være plan, jævn og kørefast og have egenskaber, der svarer til belægninger med fliser, asfalt eller anden kørefast belægning og skal være uden trin, der generer kørsel af sækkekærre eller beholdere på hjul.
Adgangsvejen skal så vidt muligt være uden stigninger eller fald, men hvis der er en hældning skal der etableres en rampe. Ved stejle hældninger skal rampen kombineres med trin.
Du kan læse hele AT-vejledningen her (link åbner i nyt vindue)
Se illustrationen af adgang i skrånende terræn nedenfor.
Via linkene nedenfor finder du en viceværtsmanual, samt materiale, som kan bruges i informationsindsatsen i bebyggelsen.
- Viceværtsmanual
- Sorteringsguide for affald i fællesbebyggelser
- A3 skilte til affaldsskure
- Plakat til opgange
- Piktogrammer
Selvbetjening
På selvbetjeningsløsningen kan du se, hvilke affaldsordninger der er tilmeldt på jeres adresse - og ændre på dette. Du kan ligeledes anmelde, hvis dit affald ikke er hentet m.v.
Klik her: https://www.alleroed.dk/borger/affald-og-genbrug/selvbetjening-mit-affald
I vintervejr skal adgangsvejen til beholderne og standpladsen (hvor beholderne står) være ryddet for sne og saltet eller gruset.
Du har som affaldsansvarlig ansvaret for, at fortov og sti ud for ejendommen er ryddet for sne og saltet eller gruset. Det gælder også for privat fællesvej eller sti, som ejendommen grænser op til.
Derfor skal du være opmærksom på følgende:
- Skraldemanden skal uhindret kunne affald.
- Få hurtigst muligt ryddet sne og saltet eller gruset efter, at der er faldet sne eller isslag.
- Sne, is og snebunker skal være fjernet mellem skraldebilens holdeplads og affaldsbeholderne.
- Lågen og låget på stativ/beholder skal være fri for sne
Hvis der opstå problemer i forhold til afhentning af affald, selv om du har ryddet sne, så skriv til renovation@alleroed.dk
Læs mere om reglerne for vintervedligehold