Energi i kommunale bygninger

Allerød Kommune har som ejer af en væsentlig del af bygningsmassen i kommunen et ansvar for at reducere energiforbruget. Det er ikke en ny indsats, men kommu­nen vil fortsat vise klimalederskab og reducere energi­forbruget for at blive fri af fossile brændsler.

Skru ned for energiforbruger i de kommunale bygninger

Allerød Kommune har gennem en årrække arbejdet med at reducere energiforbruget i de kommunale bygninger. Det sker både gennem bygningsmæssige forbedringer, løbende energirenoveringer og udskift­ning til bedre energisystemer. Der sker investeringer i både overvågning, analyse af data og opfølgning. Senest er der investeret i CTS (Central Tilstandskontrol og Styring), som anvendes til at styre og regulere byg­ningers varme- og ventilationsanlæg, så de fungerer optimalt med det mindst mulige energiforbrug.

Det er således en videreført indsats at skrue ned for en­ergiforbruget, og indsatsen vil blive beskrevet nærmere i en kommende ejendomsporteføljestrategi.

Det er en fordel for kommunen som helhed at reducere energiforbruget, fordi det reducerer omkostningerne. Det kommer alle borgere til gode.

Energi- og CO2-regnskab for kommunen som virksomhed

For at kunne arbejde målrettet med CO2e-reduktion i kommunens bygninger, biler og øvrige drift, udarbe­jdes et datagrundlag og en baseline i form af et ener­gi- og CO2e-regnskab for kommunen som virksomhed. Indsatsen vil spille sammen med energirenoveringer i bygninger, men også kunne kvalificere andre reduk-tionstiltag for kommunen som virksomhed.

Datagrundlaget kan bruges som udgangspunkt for en konkret formulering af mål på området, hvilket vil bidrage til formuleringen af konkrete indsatser og finan­siering. Indsatsen kan desuden danne grundlag for at øge klimabevidstheden blandt medarbejderne og give et øget fokus på de forbrugsbaserede udledninger.