Grøn transport- og mobilitetsadfærd

Med hele 24 % udgør transport den største del af dan­skernes forbrugskategorier ifølge Concito. Denne kate­gori indebærer både produktion, køb og drift af person­lige transportmidler samt transporttjenester, uanset om køretøjet drives på el eller fossile brændsler. Antallet af biler pr. indbygger er i stigende udvikling og har været det de seneste 10 år, hvilket skaber en øget udledning både lokalt og globalt.

Udover reduceret CO2e-udledning er der flere fordele ved at fremme grøn mobilitet. Et aktivt liv og et stærkt socialt fællesskab for både borgere og medarbejdere i virksomheder er begge øvrige gevinster ved grøn mo­bilitet. Allerød Kommune har derfor fokus på en bred vifte af tiltag, der kan fremme grøn mobilitet.

Adfærdsstudier og -kampagner

Transportsektoren og særligt bilismen er en stor ud­leder af CO2e, og derfor er grøn mobilitetsadfærd et område, hvor der er behov for at sætte særligt ind. Som nævnt ovenfor har Allerød Kommune allerede etableret en længere række fysiske tiltag for at fremme grøn mobilitet, men der er behov for adfærdsændrende ind­satser.

Derfor vil Allerød Kommune opsøge muligheder for at udføre adfærdsstudier og kampagner, der kan fremme grøn mobilitet. Både indsatser indenfor nudging og ad­færdsdesign kan fremme motivationen for at skifte til grøn transport.

Allerød Træder Til – et adfærdsprojekt

Med støtte fra Vejdirektoratets cykelpulje indgik Allerød Kommune et samarbejde med det antropologiske kon­sulenthus Behave Green og Garmin om et adfærdspro­jekt ved navn Allerød Træder Til i 2024. Projektet un­dersøgte motivationseffekten for at udskifte bilen med cyklen, når man kunne monitorere sine sundhedsmæs­sige forbedringer ved at træde i pedalerne. De mere end 100 deltagere skulle fra marts til september 2025 cykle til og fra arbejde. Hver deltager modtog et smart­watch for at monitorere og derigennem opretholde motivationen undervejs i projektet. Da projektet fortsat er i gang under udarbejdelsen af Klimaplan 2025, kan resultaterne herfra ikke indgå i planen.

Læs mere om projektet her

Alle børn cykler

Antallet af børn og unge der cykler i Danmark er fald-ende, og det er en uheldig udvikling i forhold til både deres sundhed, trivsel og klimaet. Sunde aktive vaner grundlægges i barndommen, og derfor vil Allerød Kommune arbejde for at få flere børn og unge til at træde op på cyklen. I Trafik- og Mobilitetshandlingsplan 2025-28 er et tiltag om at forbedre skolevejen, foretage cykelfremmende kampagner og lave en trafikpolitik for skoler.

Fra en klimavinkel handler det både om at motivere til grønne transportvaner og øge bevidstheden om både klimagevinst og merværdier.

Parkeringsnorm som nudging

I Allerød Kommunes Kommuneplan 2025 og Trafik- og Mobilitetshandlingsplan 2025-28 er der fastsat normer for parkering ved fremtidige boliger alt efter deres af­stand til kollektiv trafikbetjening.

Formålet er at bidrage til at fremme brugen af kollektiv trafik, cykel og gang samt begrænse brugen af person­biler. Allerød Kommune vil sikre et passende antal par-keringspladser ved nybyggeri ved at motivere bygherre med en parkeringsnorm - både ved at indføre maksi­mumsnormer for parkeringspladser til personbiler og et minimumskrav for cykelparkering, så dette ikke bliver glemt ved nybyggeri.

Der er desuden som noget nyt mulighed for at fravige normen, hvis der planlægges for tiltag som fremmer aktiv grøn mobilitet og både bygherrer og borgere nudges herigennem til det grønne valg.