Du kan bede om indsigt i alle de oplysninger, vi behandler om dig - fra alle områder i kommunen.
Du kan også afgrænse din anmodning til at gælde for specifikke sagsområder, forvaltninger eller afdelinger.
Når du søger om indsigt, modtager du en kopi af de oplysninger, vi har om dig.
Hvis du har forældremyndigheden over en person under 18 år, kan du også få indsigt i de oplysninger, vi behandler om vedkommende.
Hvis du er under 18 år og gerne vil have indsigt i dine egne oplysninger, kan du gøre det fra du er 15 år gammel.
Når du søger om indsigt i egne oplysninger, skal vi samtidig give dig en række supplerende oplysninger om den måde, vi behandler dine oplysninger på.
Der drejer sig om følgende:
- Formålet med behandlingen.
- De kategorier af oplysninger, vi behandler om dig.
- Om vi videregiver eller overlader dine oplysninger til andre.
- Om vi overlader dine oplysninger til tredjelande.
- Hvor længe vi opbevarer dine oplysninger.
- Hvor dine oplysninger stammer fra.
- Om vi har foretaget automatiske afgørelser eller profilering.
- Vejledning om dine øvrige rettigheder efter forordningen.
- Klagevejledning til Datatilsynet.
Når du søger om indsigt i egne oplysninger, skal vi samtidig give dig en række supplerende oplysninger om den måde, vi behandler dine oplysninger på.
Der drejer sig om følgende:
- Formålet med behandlingen.
- De kategorier af oplysninger, vi behandler om dig.
- Om vi videregiver eller overlader dine oplysninger til andre.
- Om vi overlader dine oplysninger til tredjelande.
- Hvor længe vi opbevarer dine oplysninger.
- Hvor dine oplysninger stammer fra.
- Om vi har foretaget automatiske afgørelser eller profilering.
- Vejledning om dine øvrige rettigheder efter forordningen.
- Klagevejledning til Datatilsynet.
I disse tilfælde kan vi for eksempel ikke give dig indsigt:
- Hvis indsigt kan krænke andres rettigheder.
- Hvis afgørende hensyn til private eller offentlige interesser overstiger hensynet til, at du kan få udleveret oplysningerne, f.eks. i forbindelse med efterforskning af strafbare handlinger.
- Hvis du som forældremyndighedsindehaver beder om indsigt i oplysninger, som vedrører en ung persons meget private forhold.
Derudover vil du som udgangspunkt heller ikke kunne få indsigt i oplysninger om dig selv, hvis disse oplysninger indgår i eller vedrører:
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i Allerød Kommune, med mindre det er i egen ansættelse.
- Kalenderoplysninger.
- Brevveksling med sagkyndige, f.eks. advokater, til brug i retssager eller ved overvejelse af, om en retssag bør føres.
- Statistiske og videnskabelige undersøgelser.
- Visse andre interne dokumenter.
Hvis der er oplysninger, kommunen vælger ikke at udlevere, får du en konkret begrundelse. Du har herefter mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen.
Du kan finde den fulde opremsning af undtagelser i databeskyttelsesforordningens art. 15, stk. 4 samt databeskyttelseslovens § 22.
Vi behandler din anmodning om indsigt hurtigst muligt og som udgangspunkt inden for 30 dage.
Hvis der er tale om en kompliceret sag, eller hvis vi har modtaget mange indsigtsanmodninger inden for kort tid, kan det tage yderligere to måneder. Den absolutte frist for behandling af en indsigtsanmodning er tre måneder.
Hvis tidsfristen forlænges, får du besked inden en måned efter, du har bedt om indsigt.
Du får også en forklaring på, hvorfor vi må udskyde fristen, og hvornår du kan forvente, at vi har færdigbehandlet din anmodning.
Børne- og Ungeudvalget, Beboerklage- og Huslejenævnet samt Hegnsynet er ikke en del af den kommunale enhedsforvaltning, og er derfor ikke omfattet af en anmodning om indsigt i oplysninger hos kommunen.
Ønsker du indsigt i oplysninger hos disse organer, skal du gøre særskilt opmærksom på dette.
Henvendelsen sendes til Allerød Kommune, der yder sekretariatsbistand til de pågældende udvalg og nævn. Brug sikker digital post, når du indsender din anmodning om indsigt
Dokumenter af ældre dato, dvs. hvor sagen er afsluttet for mere end 10 år siden, kan være overgået til Rigsarkivet, hvis de ifølge arkivloven er bevaringsværdige. I så fald henviser vi dig til Rigsarkivet.
Du kan bede om indsigt i alle de oplysninger, vi behandler om dig, i hele kommunen
Du kan også afgrænse din anmodning til at gælde specifikke sagsområder, forvaltninger eller afdelinger. Det vil i mange tilfælde medføre en kortere sagsbehandlingstid for din anmodning.
Hvis du gerne vil søge om indsigt, kan du enten:
- skrive til sekretariat@alleroed.dk
- eller ringe til os på tlf. 48 100 100
- sende en anmodning via sikker mail, f.eks. gennem e-boks
NB! Send aldrig dit CPR-nummer på almindelig mail, da det i mange tilfælde ikke er en sikker måde at sende oplysninger på.
Din anmodning skal som minimum indeholde dit navn, adresse og telefonnummer samt en beskrivelse af, hvad du ønsker indsigt i.
Hvis vi har brug for flere oplysninger for at kunne besvare din anmodning, vil vi kontakte dig.
Ud over ret til indsigt, har du ret til aktindsigt i en sags dokumenter efter forvaltnings- og offentlighedsloven. Derudover har du efter offentlighedslovens også ret til såkaldt egenacces, hvor du kan få udleveret oplysninger om dig selv fra en eller flere sagers dokumenter.
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig.
I nedenstående kan du få overblik over ligheder og forskelle på de tre regelsæt:
Lov: Forvaltningsloven (Aktindsigt)
- Hvem: Parten
- Indsigt i hvad: Hvis du er part i en afgørelsessag, har du ret til at få sagens dokumenter
- Krav til din anmodning: Du skal give kommunen relevante oplysninger, så vi kan finde sagen.
- Tidsfrist: 7 arbejdsdage
Lov: Offentlighedsloven (Aktindsigt og egenacces)
- Hvem: Alle
- Indsigt i hvad: Omfatter alle kommunens sager (med visse undtagelser) + ret til egenacces
- Krav til din anmodning: Du skal give relevante oplysninger, så vi kan finde sagen / dokumenterne + gerne angive et tema for din henvendelse.
- Tidsfrist: 7 arbejdsdage
Lov: Databeskyttelsesforordningen (Indsigtsret)
- Hvem: Alle
- Indsigt i hvad: Du har ret til at få en kopi af alle de oplysninger, vi behandler om dig + supplerende oplysninger om behandlingen
- Krav til din anmodning: Du skal oplyse navn, adresse og telefonnummer
- Tidsfrist: 1 måned